Attentiesteen - Rooms-Katholieke Jongensschool
Het doel van deze attentiestenen is bezoekers stil te laten staan bij (verdwenen) erfgoed. De stenen werden mede mogelijk gemaakt door een financiële ondersteuning van ’Platform Langstraat’ en de gemeente Waalwijk. Heemkundekring ’Op ’t Goede Spoor’ heeft een donatie ontvangen van de ’Industriële Club Waspik’ als bijdrage voor de stenen en draagt zelf ook een bedrag bij.
Rooms-Katholieke Jongensschool (1903-1968)
De gemeente Waspik bouwde in 1903 een openbare school aan de Schoolstraat (vroeg…
Het doel van deze attentiestenen is bezoekers stil te laten staan bij (verdwenen) erfgoed. De stenen werden mede mogelijk gemaakt door een financiële ondersteuning van ’Platform Langstraat’ en de gemeente Waalwijk. Heemkundekring ’Op ’t Goede Spoor’ heeft een donatie ontvangen van de ’Industriële Club Waspik’ als bijdrage voor de stenen en draagt zelf ook een bedrag bij.
Rooms-Katholieke Jongensschool (1903-1968)
De gemeente Waspik bouwde in 1903 een openbare school aan de Schoolstraat (vroeger: Kerkpad en Bovenpad). Enkele meisjes die de school bezochten, waren van protestantse huize. De katholieke meisjes konden bij de nonnen in de Kerkstraat onderwijs volgen. In 1920 werd de Sint Bartholomeusparochie eigenaar en veranderde de openbare school in een katholieke jongensschool. De verkoop omvatte de school, schoolhuis, erf, speelplaats en ’privaten’, deze toiletten bevonden zich buiten het gebouw onder de aangebouwde veranda. Door de Lager Onderwijswet van 1920 werd bijzonder onderwijs (financieel) gelijk gesteld met openbaar onderwijs. De parochie kreeg hierdoor voldoende middelen ter beschikking om de school over te nemen. De protestantse kinderen kregen een eigen school aan ’t Vaartje.
Katholiek onderwijs
In 1921 had de school vijf klassen en tien jaar later volgde nog een uitbreiding. Het aantal leerlingen per klas was begin 20e eeuw veel groter dan nu. Klassen van 45 kinderen waren geen uitzondering. Ook de gezagsverhoudingen zijn totaal niet te vergelijken met die van nu. De ’meester’ bepaalde de gang van zaken. Het regime was streng en er was nauwelijks plaats voor creativiteit en zeker niet voor inspraak. Slechts heel weinig kinderen gingen naar het vervolgonderwijs. Tot die tijd was er in de katholieke gemeenschap nog geen sprake van gemengd onderwijs. Nadat de oude meisjesschool in de Kerkstraat rond 1960 werd vervangen door de ’Jacinta’ school en de nieuwe gemengde basisschool ’De Hooght’ rond 1968 in Waspik-Boven werd geopend, was de weg vrij om in Waspik Beneden over te gaan tot samenvoeging van de jongens- en de meisjesschool. Dat werd de ’Jacinta’ school. Daarmee kwam er na ruim zestig jaar een eind aan de onderwijsfunctie van dit schoolgebouw.
Den Bolder
Zoals bij de verkoop was overeengekomen, kwam de school in 1968 weer in bezit van de gemeente Waspik. De ’Stichting Jeugdbelangen’ gaf aan dat er bij de jeugd behoefte bestond om regelmatig een instuifavond te organiseren en ook spelmiddagen voor de kinderen van iets jongere leeftijd. De voormalige school bleek daarvoor een geschikte locatie. Op 16 april 1971 kon burgemeester H.C. Welling het jeugd- en jongerencentrum ’Den Bolder’ officieel openen. In dezelfde periode werd peuterspeelzaal ’Holder den Bolder’ opgericht en ondergebracht in dit gebouw. Den Bolder werd steeds intensiever gebruikt, zodat in 1978 opnieuw een verbouwing nodig was om aan de vraag te kunnen voldoen. Twintig jaar later bleek die verbouwing niet meer toereikend. Het gebouw deed drie decennia dienst als jongerencentrum ’Den Bolder’.
Na de gemeentelijke herindeling gaf de gemeenteraad van Waalwijk in 2000 toestemming voor de bouw van een geheel nieuw multifunctioneel gebouw, het ’Sociaal Cultureel Centrum Den Bolder’. Architect was Wijnen Architectuur. De oude school werd afgebroken, zodat een markant gebouw uit het straatbeeld verdween. De naam ’Den Bolder’ bleef gehandhaafd omdat het symbool van een bolder – aanlegplaats voor schepen – in overdrachtelijke zin treffend was, zeker met het oog op de band die Waspik in het verleden had met de scheepvaart.